5 sätt att förbättra kandidatupplevelsen
Att hantera en stor mängd ansökningar och kandidater kan vara en riktig utmaning i rekryteringsprocessen. Vad sägs om att göra det enklare för både dig själv och dina kandidater?
Med smarta funktioner kan du säkerställa att dina kandidater har en positiv upplevelse av er organisation.
- Skapa en smidig ansökningsprocess
Skapa ett enkelt och användarvänligt ansökningsformulär genom att använda ett begripligt språk, ha en tydlig och logisk struktur. Fråga endast efter nödvändig information, använda olika frågetyper och prova att testa formuläret själv eller be en kollega testa det innan ni publicerar det. Ett bra ansökningsformulär kan leda till fler ansökningar och en bättre upplevelse för kandidaterna.
- Skicka regelbundna uppdateringar
Sätt upp en automatiserad process för att skicka regelbundna uppdateringar till kandidaterna. Detta kan inkludera feedback på deras ansökan eller en statusuppdatering om deras ansökan. Genom att hålla kandidaterna informerade minskar ni risken för att de känner sig bortglömda eller att de förlorar intresset för er organisation.
- Håll en professionell kommunikation
Se till att alltid hålla en professionell kommunikation med kandidaterna. Er kommunikation bör vara tydlig, vänlig och formell, oavsett om det är en e-post eller ett telefonsamtal.
- Ha en personlig approach
Försök att anpassa er kommunikation till varje enskild kandidat. Visa att du bryr dig om dem och deras karriär genom att ge feedback och svara på deras frågor. Recruto gör att du kan du spara tid och resurser på det administrativa och istället fokusera på att bygga personliga relationer med dina kandidater.
- Undvik långa väntetider
Långa väntetider kan göra att kandidater tappar intresset för din organisation och istället väljer att söka andra jobb. Genom att snabbt hantera ansökningar och schemalägga intervjuer minskar det risken för långa väntetider.
Hur får man till en snygg karriärsida i Recruto?
Varje månad kommer vi att bjuda på nya exempel på de mest iögonfallande och trollbindande karriärsidor och annonser vi hittar. För om det är något vi älskar så är det att se våra kunder nå sin fulla potential i den ständigt föränderliga världen av jobbsökande.
Månadens karriärsida
GRAM Group
Vi har upptäckt en kund som verkligen förstår hur man sticker ut och fångar intresset hos arbetssökande. Deras karriärsida och annonser är alltid väl utformade och verkligen iögonfallande. Följ med oss när vi tar en titt på vad de gör som skiljer dem från mängden.
Bannerbilden skapar det första intrycket
En bannerbild är webbsidans visitkort och kan avgöra hur besökare uppfattar varumärket eller produkten som presenteras. Det är därför viktigt att välja en bild som är enkel och tydlig, för att undvika att besökare lämnar sidan i förvirring. En genomtänkt bannerbild är avgörande för att skapa en webbsida som är både estetiskt tilltalande och effektivt kommunicerar varumärkets budskap.
Personliga bilder bygger förtroende på karriärsidan
Att inkludera bilder på personalen på karriärsidan är viktigt för att bygga varumärkesidentitet och skapa förtroende. Använd ljusa, glada och avslappnade bilder på människor som ler och interagerar för att skapa en känsla av samhörighet. Välj också bilder som är relevanta för företagets bransch och värderingar för att öka förtroendet hos besökarna.
Färgmatchade bannerbilder för starkare varumärkesintryck
När kortvyn används för att presentera annonser på karriärsidan kan en enhetlig färgskala skapa en känsla av helhet och harmoni. Genom att ha en genomtänkt färgschematisk strategi kan ni skapa en professionell och visuellt sammanhängande karriärsida och annonser. Ett tips är att använda er av färgpalett med företagets färger och matcha era bilder mot det.
Avslutningsvis
Har du frågor eller funderingar om Recruto?
Kontakta oss! Vi vill gärna höra din åsikt.
info@recruto.se
031-799 90 65
Psst… Tipsa och spara pengar ❤️
När din vän/kollega aktiverar ett abonnemang via din unika länk rabatterar vi din nästkommande faktura med 1500 kr. Alternativt kan du välja att skänka samma summa till ett välgörande ändamål.