Kontakt
Villkor
Anställningsform
Tillsvidare
Varaktighet
Tillsvidare
Arbetstid
Heltid
Lönevillkor
Fast
Ansökan
Sista ansökningsdag
2025-05-20
Publiceringsdatum
2025-04-22
Om rollen som avdelningschef
Du ansvarar för att driva både den dagliga driften i handläggning och kundkontakter, och myndighetens utveckling av allmän pension. Du leder avdelningens arbete och ansvarar för att effektivisera och utveckla metoder och arbetssätt för avdelningens ansvarsområden. Pensionsmyndigheten har ett delegerat utvecklingsansvar. Det betyder att du i din roll som avdelningschef är myndighetens främsta företrädare för utvecklingen av allmän pension.
Din profil
Som person har du ett omvittnat gott ledarskap och god samarbetsförmåga. Du har ett starkt driv för förändring och har lätt för att bygga förtroende, motivera andra och skapa goda relationer – både internt i organisationen och externt med våra partners och intressenter. Du arbetar systematiskt och strukturerat för att ständigt stärka och förbättra verksamheten. Vi söker dig som är en strategisk ledare och din relationella förmåga är god där du utvecklar och underhåller positiva relationer för att nå gemensamma mål.
Vidare har du förmågan att prioritera organisationens övergripande mål, snarare än enbart avdelningens intressen i syfte att främja samarbete med andra avdelningar och chefer för att skapa lösningar som gynnar hela verksamheten. Du kommunicerar tydligt och effektivt både i tal och skrift, vilket skapar förståelse och engagemang hos medarbetare, kollegor och externa intressenter.
Vi söker dig som har:
- Akademisk examen inom ett samhällsvetenskapligt ämne eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten.
- Flerårig erfarenhet som chef med personal- och budgetansvar och erfarenhet av att leda genom andra chefer.
- Erfarenhet från ledande befattning i verksamhet med omfattande ärendehantering och ett kundorienterat uppdrag.
- Goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av ledningsgruppsarbete på hög strategisk nivå och av högsta ledningsgrupp.
- Erfarenhet från drift och utveckling av automatiserad ärendehantering och digitala tjänster.
- Stort samhällsintresse och god kunskap om socialförsäkringsfrågor, allmän pension, arbetsmarknadsfrågor eller finansiella marknader.
- Kunskaper om fondhandel och premiepensionssystemet.
- Kunskap om IT och det agila arbetssättet.
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger centralt i Hornstull nära tunnelbanan.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare på heltid och vi tillämpar sex månaders provanställning. Den här tjänsten är placerad på vårt kontor vid Hornstull, Stockholm. Resor i tjänsten förekommer och ingår som ett återkommande inslag. Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Din ansökan
Vi arbetar kompetensbaserat i hela rekryteringsprocessen och strävar efter en inkluderande, rättvis och objektiv urvalsprocess. Vi använder arbetspsykologiska tester för att säkerställa en träffsäker matchning. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.