Kontakt
Villkor
Anställningsform
Tillsvidare
Varaktighet
Tillsvidare
Arbetstid
Deltid
Lönevillkor
Fast
Körkort
Personbil
Ansökan
Sista ansökningsdag
2025-01-12
Publiceringsdatum
2024-12-11
Om tjänsten
Utgångspunkten för Räddningsmissionens konsulentstödda familjehemsvård är en önskan om att skapa goda förutsättningar för barn och ungdomar som är i behov av en trygg uppväxtmiljö. Idag arbetar vi med familjer som bor runt om i Västra Götalandsregionen och närliggande kommuner. Vi är oerhört stolta över de fina familjehem som arbetar tillsammans med oss, som skapar kärleksfulla och trygga hem för barn och ungdomar. För närvarande jobbar vi med ca 15 familjer och vill gärna växa för att kunna möta behoven hos fler barn.
Under våren startar vi upp en till verksamhetsgren, enskilda halvvägshusplatser som är en placeringsform för vuxna via Kriminalvården. Det ser vi fram emot!
Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i en mindre arbetsgrupp på tre personer, som tillsammans arbetar med alla delar inom familjehemsvård. Det är ett fritt och kreativt arbete med utrymme för utveckling. Vi strävar efter att varje konsulent inte ska ha fler än sju ärenden för att kunna erbjuda ett bra stöd till våra familjer. Vi arbetar också med att erbjuda mervärden till våra familjer, både utifrån Räddningsmissionens och våra samarbetspartners verksamheter och sammanhang.
Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i en mindre arbetsgrupp på tre personer, som tillsammans arbetar med alla delar inom familjehemsvård. Det är ett fritt och kreativt arbete med utrymme för utveckling. Vi strävar efter att varje konsulent inte ska ha fler än sju ärenden för att kunna erbjuda ett bra stöd till våra familjer. Vi arbetar också med att erbjuda mervärden till våra familjer, både utifrån Räddningsmissionens och våra samarbetspartners verksamheter och sammanhang.
I stora drag består tjänsten av:
- Information och rekrytering
- Utredning av nya familjer
- Handledning, stöd och utbildning
Vi söker dig som
är trygg i dig själv och har en god förmåga att skapa förtroende hos andra människor och för organisationen. Du tycker om arbete med människor och vill mötas i ögonhöjd. Vi vill att du har initiativförmåga och egen drivkraft samt att du tycker det är roligt att vara med och utveckla verksamheten. Då du bl.a. arbetar i människors vardag och bostad, är det viktigt att du kan vara flexibel och hantera de situationer som uppstår. Vidare hoppas vi att du är en person som tycker om att arbeta både självständigt och i team.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vill att du känner dig trygg med vår värdegrund. Vår organisation är öppen för alla oavsett kön, ålder, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, funktionsnedsättning eller trosuppfattning. Det som förenar oss är viljan att arbeta utifrån organisationens riktning, värderingar och identitetsdrag.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vill att du känner dig trygg med vår värdegrund. Vår organisation är öppen för alla oavsett kön, ålder, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, funktionsnedsättning eller trosuppfattning. Det som förenar oss är viljan att arbeta utifrån organisationens riktning, värderingar och identitetsdrag.
Vi vill att du
- Har en högskoleutbildning inom socialt arbete, socionom eller liknande.
- Har erfarenhet av familjehemsvård
- Har utbildning kring utredningsprocessen, med fördel Nya Kälvesten
- Har utbildning/erfarenhet av att handleda individ och grupp
- Har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska då detta krävs i utredningsprocess och rapportering
- Står bakom vår värdegrund
- Har god datorvana
- Har B-körkort för manuell bil
Det är meriterande om du även har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten.
Förmåner i anställningen
Vi vill att våra medarbetare ska må bra! Du kommer till en varm prestigelös arbetsplats med kompetenta kollegor där värdegrunden är central och genomsyrar både arbetsmiljön och bemötandet mot de vi är till för. Förutom att du får ett jobb med en större mening erbjuds du som anställd bland annat friskvårdsbidrag och psykosocialt personalstöd via telefon.
Inför anställning tar vi referenser samt begär utdrag ur belastnings- och misstankeregistret.
Bra att veta
Befattning: Familjehemskonsulent
Rapporterar till: Områdeschef inom idéburen omsorg
Bra att veta
Befattning: Familjehemskonsulent
Rapporterar till: Områdeschef inom idéburen omsorg
Geografisk placering: Centrala Göteborg
Omfattning: 80%
Omfattning: 80%
Arbetstid: Dagtid och enstaka kvälls- och helgarbete samt viss jourberedskap.
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde: 1 maj 2024 eller enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde: 1 maj 2024 eller enligt överenskommelse
Kollektivavtal: Vi är anslutna till arbetsgivarorganisationen Fremia och tillämpar kollektivavtal “Hälsa, vård och övrig omsorg”.
Rekrytering: Inför anställning tar vi referenser samt begär utdrag ur belastningsregistret.
Rekrytering: Inför anställning tar vi referenser samt begär utdrag ur belastningsregistret.
Varmt välkommen med din ansökan!
Jenny Axebrink, Områdeschef Idéburen omsorg
Jenny Axebrink, Områdeschef Idéburen omsorg